fredag 8 juli 2011

Tankar om bloggen


Det är svårt att få ett bra flyt i språket på bloggen vill inte att varje inlägg ska vara ett första maj tal och vill inte att det ska bli som en förklaring för någon mindre vetande. Det är ju så att var och en måste bilda sig en egen uppfattning om händelserna i världen.
Jag fick tillexempel märkliga mail under mitt engagemang julen 2008 att jag inte läst historien, inte läst bibeln båda är fel jag är mycket intresserad av historien då den är viktig att lära av,och jag har även läst bibeln. Det palestinska folkets umbäranden kan inte helt och hållet sättas i relation med förintelsen eftersom att det inte handlar om en systematisk utrotning däremot var händelserna annandagen 2008 lika fasansfulla för de som drabbades.Det går inte att mäta umbäranden. Jag fick ( i ett mejl)en föreläsning om att Israel har rätt att försvara sina barn.

Jag förklarade då att våldet måste vara rimligt när det handlar om rätten till försvar Under bombningarna av Gaza julen 2008 så var våldet orimligt och inte alls i relation med de 400 påstådda missilbeskjutningar från Hamas. Israel hade redan innan kriget beskjutit Gaza med 14.000 missililer Händelserna den julen och det nyåret innebar att palestinska barn besköts med med vitfosfor att patienterna, som blivit ganska många i den massiva beskjutning som då skedde, var mänskliga sköldar.

Civilbefolkningen är krigetsförsta offer den består av 800.000 barn på en lansyta mindre än Öland. Vatten var då en bristvara eftersom att västbanken till största del är öken nu förstördes sanitära anläggningar så det vatten som fanns och kunde användas var förorenat. Tankesmedjans mejlare tyckte fortfarande att jag var terrorist som dessutom påpekade att valet i Gaza varit ett demokrtaiskt val valobservatörerna hade inte funnit något valfusk. Trots bilder på sargade barn så fick jag svaret från tankesmedjans mejlare att föräldrarna kunde låta bli att placera sina barn vid militära mål.

Hur kan man bli så enfaldig så smalspårig att man inte förstår att i ett land där våldet permantentas så måste befolkningen hitta en vardag som för skolbarn innebär att man går till skolan och man går hem och barn leker eventuellt på vägen hem. Det är inte att vara terrorist det är att vara skolbarn ....

Tankesmedjans mejlare tyckte att jag var extrem i mina åsikter om att alla barn har rätt till skola då även barn boendes på Gazaremsan , rätt till fritid rätt till liv och hälsa. Det är inte något som jag själv hittat på utan några punkter ur konventionen för barnets rättigheter. Ratificerat av alla länder utom USA och Somalia.... Det finns även mänskliga rättigheter och lagar som reglerar civilbefolkningens rättigheter i händelser i krig. Tyvärr har Israel brutit mot samtliga konventioner liksom att de olagligt ockuperar västbanken.

Tankesmedje- mejlen blev allt mer extrema och så långt från kärleksbudet som också står i Bibeln eller historien om den barmhärtige samariern. Det bör påpekas att, en utav de som mejlade till mig varit präst i Svenska kyrkan, snarare innehöll mejlen det hat som gjorde förintelsen möjlig, en oförmåga att i frågasätta vilket driver på våldet tills det ofattbara har hänt. Svenska Kyrkan kan naturligtvis inte hålla reda på prästers egna åsikter i Palestina frågan. Svenska Kyrkan har nog snarare fördömt Gazaz belägring och den illegala blockad som utövas av Israel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar