söndag 4 december 2011

Jämställdhet och barnomsorg

I går skrev en förskolerektor att hon ville ta bort maxtaxan i tron om att barn skulle vara mindre på dagis samt att barn har det bättre hemma. Föräldrar betalar nog någon procent i kostnader genom avgifter vi betalar betydligt mer på skattesedeln. Dagisrektorn har ett reaktionärt och anti feministiskt resonemang som ger kvinnor mer dåligt samvete. Kvinnor tar ett betydligt större ansvar för hemmet och barnen pappor tar endast ut 23% av föräldraförsäkringen och då i samband med storhelger och stora sportarrangemang. Det verkar som om redan vunna segrar måste vinnas igen och att ge sig på oss småbarnsmammor är fegt och osolidariskt. Räkna istället på det gratisarbete som utförs,  när någon måste passa mina barn då jag jobbar flextider nätter kvällar vanliga helger och storhelger då finns ingen barnomsorg, alla städningar av dagisgårdar, pysseldagar för att förbättra miljön som kuddrum.  Kvinnors insatser på arbetsmarknaden måste vara lika viktiga som männens men så är det inte från första stund har jag fått veta vilken ynnest det är att få dagisplats så att jag kan arbeta. Min make har inte fått dagisplatsen presenterad på det sättet trots att det är jag som stod för stålarna i hushållet och arbetat sedan mina barn varit fyramånader helger kvällar och nätter. Är det 2011 eller är det 50-tal kan man verkligen fråga sig ? Jag vet inte hur det är ställt med genusperspektiv i förskolan om de tror att pappor är kapabla att sköta barn och att kvinnors betalda arbete är onödig lyx. Varför ringer de alltid till kvinnor och aldrig till män om prickar, eventuell sjukdom eventuell snuva eller trötthet?
Snälla förskollechefer inser ni inte att försämringen av barnomsorgen handlar om dålig planering som ni själva delvis är ansvariga för, om att skatterna sänkts för höginkomsttagare och att kostnader höjts för låginkomstagare med tio procent. Många skulle säkert vilja vara hemma mer  med barnen men en provanställning kräver ofta hög närvaro och att föräldraledighet liksom att vab inte ses med blida ögon. Kvinnor har också rätt att få en bra pension vilket inte är möjligt med deltidssarbete för att utföra arbete i hemmet. Det är inte en ynnest att kvinnor får arbeta vi betalar skatt och bidrar tillsamhället på samma sätt som män undrar vad ofrivilliga deltider kostar i mnskade skatte intäkter. Helt klart är skattefinasieringen mycket mer än de avgifter som betalas för barn omsorg. Barn mår inte bra av stressade föräldrar inte heller mår de så jäkla bra av ökade inkomstklytor och ojämställda hem .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar