tisdag 10 april 2012

Modet att stå emot

Jag har skrivit om rasismen och och kortfattat beskrivit vad den står för. EXPO gör sammanställningar varje år och kartlägger rasistiska nätverk föreningar och partier och det är en bra källa. Anna - Lena Lodenius har under många år skrivit artiklar om främlingsfientliga grupper och extremhögern.

"Det ligger i vårt intresse att den centrala historiska och sociala frågan... hur kunde detta hända? Behåller hela sin tyngd hela sin ohöljda nakenhet, hela sin ohygglighet ?" Så säger en judisk man i protest mot Eichmanns avrättning Eichman som var ansvarig läkare i tyska koncentrationsläger och ansvarig för förintelsen av så många judar ,romer, funktionshindrade ....
 När jag står på Kortedala torg så ser jag en stor folksamling som tar avstånd mot nazismen. Någon dag senare ser jag Schindlers List' och tänker på de som stod innanför kravallstängslet, nazisterna, inte för att de var många, men hur kan de försvara en ideologi som förintar andra ? En tysk veteran svarar så här på frågan om hur det kunde hända . Vi fick inte ifrågasätta, vi kunde inte vi hade inte lärt oss det. Idag lär sig barn ifrågasätta. 
Jag tänker på min mormor som var barnflicka i Danmark och vågade gå emot den tyska ockupationsmakten och hjälpa judiska danska  medborgare över sundet. Hur vågade hon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar