torsdag 17 maj 2012

IDAHO den 17e maj- Hat dödar inte kärlek

17 maj 1990 tog världshälsoorganisation WHO bort homosexualitet från sin förteckning över sjukdomar Idag firar inte bara norrmän sin natonaldag utan vi uppmärksammar även Internationella dagen mot homofobi och transfobi – IDAHO. Vänsterpartiet kommer under HBTQ- festivalen särskilt uppmärksamma asyl och asylprocessen för HBT- personer.  Sverige utvisar HBT- personer till Iran trots följande landinformation.

Dödsstraff gäller vid penetration, och piskning vid andra former av sexuellt umgänge. För könsumgänge mellan kvinnor utdöms 100 piskrapp för vardera parten. Potentiellt löper alltså homosexuella i Iran, liksom i flertalet andra muslimska länder, risk att dömas till mycket hårda straff.
Som en konsekvens av myndigheternas inställning till homosexualitet så saknas även alla former av rättskydd mot diskriminering eller trakasserier mot homo- och bisexuella p.g.a.deras sexuella läggning.
Längre ner i texten om landsinformationen så menar man att det inte bedrivs någon aktivförföljelse som att det inte räcker med med spöstraff och dödsstraff  ? Eller att individens skydd inte tillgodoses av myndigheter.


 HBT- personers rättigheter har inte alltid varit självklara . Jag  har många vänner som är gay, lesbiska homosexuella ja vad man nu vill kalla dem för mig är det vänner en del mycket nära vänner andra kanske flyktigare vänskap. Mycket nära vänner har jag lärt känna under längre tid ja under hela mitt vuxna liv. Att inte kunna leva öppet kanske låter som ett banalt I-landsproblem jag vet inte men en vän orkade inte leva så. Han valde att inte leva vidareutan tog sitt liv . Det här att ständigt hitta på inför vänner bekanta och familj. . I min generation så fanns inte acceptansen på samma sätt som idag. Det fanns nidbilder av bögar och flator ristade i sten. De som kanske inte helt kände sig hemma i bilderna valde att inte komma ut och valde att inte berätta. Jag tror inte att någon av de jag kände på gymnasiet valde att berätta öppet . Jag tror inte att någon av de jag känner berättade om den stora fantastiska kärleken. Istället kom de ut efter att skvallret valsat runt ett tag.  Min generation blev tidigt medvetna om HIV och den grupp som tidigt blev drabbade av viruset var homosexuella/ bisexuella män.  En ytterligare stigmatisering där man ytterligare sjukdomsförklarade, gjorde nidbilder och förvanskade fakta. Misshandel och hot om misshandel ingick för de som levde öppet och de var ett lovligt byte. De fick skylla sig själva, tyckte nog alldeles förmånga, män som sminkade sig , män som talade lite feminint visade känslor blev slagna i småstadens mörker. Homofobin i 90talets Sverige visste inga gränser. Homfobin stal år och tog liv och det sker fortfarande.
Summa sumarum migrationsverket har ingen HBT-kompetens och skickar HBT-personer till dödstraff och tortyr senast igår fick en ung man från Iran avslag på sin ansökan. Han fruktar myndigheterna och sina släktingar. Han kan inte vänta sig något skydd från polis eller domstol.
Hat dödar det gör inte kärlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar