tisdag 26 juni 2012

Estelle seglar

Nu går hon mot Gazas stränder med hopp om att bryta Israels olagliga  blockad. Jag har sett Estelle många gånger från fönstret på Långebacke där hon ibland gått för segel mellan Skärhamn och Mollösund. Jag har sett henne i hamnen och  jag har sett henne i en träbåtsarmada. Estelle kommer med leksaker och förnödenheter men framförallt ett hopp till de 700.000 barn som bor i ett söndertrasat Gaza. Barn som lever med ständiga beskjutningar från Israelisk militär.

Samtidigt fick jag höra att min vän Emelie blev fängslad på Västbanken brottet var att hon ställde sig framför en traktor när israeliska soldater försökte stjäla dunkar med vatten från en beduinfamilj på Västbanken. Blockaden kommer brytas då modiga människor envist vägrar ge upp. Modiga människor som ställer sig framför traktorer, som seglar med en träbåt och står upp för mänskliga rättigheter. I bland har jag tvivlat på att en annan värld är möjlig och tänkt att jag kanske ska byta namn på min blogg. Estelle och Emelie gör att jag tänker om, det finns modiga människor, det finns både personer och organisationer som står upp för rättvisa och solidaritet.Det är stort och det sker här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar