onsdag 6 juni 2012

På nationaldagen

Min antirasistiska status det var en uppgift som vi hade häromdagen . Jag skriver nu lagom till självaste nationaldagen om varför jag är antirasist. Jag tror på demokratiska värden rasistiska ideologier bygger inte på demokrati det bygger på att någras rättigheter är viktigare än andras, det bygger på att några får göra sina röster hörda på andras bekostnad. Rasism bygger på våld och på att någras existens är viktigare än andra grupper.
Vad gör mig svensk? Vad är Sverige för mig ? Sverige är sommar och min barndoms by Stigtomta det är kransar i håret , blåklint och vackert väder på skolavslutningen. Hade ett samtal med en man från Bosnien- Hercegovina om att längta hem. I grunden är det djupt mänskligt men kanske så finns det inte kvar.
Det djupt mänskliga har inga nationsgränser och har ingen hudfärg . Längtan och saknad och att egentligen bara vara människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar