tisdag 5 juni 2012

Vård är en rättighet!

Det är över ett år sedan som utredningen om rätt till vård för papperslösa blev färdig Billström vill inte ge vård annat än till vissa grupper som typ ofödda barn
En sån grupp skulle naturligtvis kunna vara mödravård, eftersom ofödda barn inte kan rå för att föräldrarna fattar dumma beslut.
Jag vet inte om Tobias Billström vill slå något rekord i dumma och cyniska resonemang men han kvalar snart  in som segrare i båda kategorierna. Sakfrågan handlar om att erbjuda mänskliga rättigheter där vård och rätten till hälsa ingår som en väsentlig del. Billström,vill att det ska handla om vissa och inte alla och måste då i konsekvensens namn faktiskt tala om att han inte anser att papperslösa är människor, utan bara vissa grupper, som ofödda barn.  Nu får papperslösa barn till föräldrar som sökt asyl vård men inte barn till papperslösa föräldrar som inte sökt asyl.Alla barn  har inte rätt till vård; om deras föräldrar inte sökt asyl så har de inte rätt till vård. Sverige som varunamn skulle visa på ett föregångsland för mänskliga rättigheter?
Detta uttalandet är inte det enda. Utredningen SOU2011:48 som faktiskt är gediget utförd och som föreslår att  vård som en  mänskligrättighet faktiskt väger tyngre än juridisk status, kallar statsrådet för ett hafsverk, och detta kommer samma statsråd på, ett år efter att utredningen presenterats i utskott och riksdaghttp://www.regeringen.se/download/1ce2f996.pdf?major=1&minor=169815&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
Jag är sjuksköterska och i mitt yrke så ingår även en etisk kod vilket gör det svårt för mig att neka någon vård. Min legitimation borgar för att jag faktiskt följer etiska riktlinjer en utav dem är att alla har rätt till vård och rangordnas efter deras vårdbehov inte efter juridisk status eller om de kan betala vården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar