fredag 12 oktober 2012

Klass och kön i skolan

Nej,skolan är inte jämställd och den är inte rättvis på långa vägar . Friskolesystemet ökar och synliggör både könsmaktsordning och klassperspektiv än mer. Kan inte säga att det är lärarnas fel, kanske inte ens rektorers fel,snarare ett system. Jag får kommentarer om att frukt inte är så dyrt, vidare att barn som går i skogen minsann har det lika bra som de som åker på semester till Mallorca eller Thailand. Som om att titta på en tapet och se varje enskild prick och inte förstå att det är en struktur ett mönster.
Barnfattigdomen är 60 % i stadselen Bergsjön. Det är barn som inte kan få nya skor fastän skorna är trasiga, försmå eller både och. Det handlar om att inte kunna köpa någon ny overall och barn som fryser på väg till skolan som idag en frostbiten morgon. Jo hungern smakar likadant trots att året blivit 2012. Mina tidigare inlägg handlar inte om hur vi värderar vår fritid de handlar om villkor och att villkoren blivit allt mer ojämlika under de senaste 6 åren.
I mina flickors klass så har pojkarna tagit över fullständigt på klassrådet överröstas flickor som försöker leda mötet . Tre pojkar ställer sig på stolarna och skriker att de vill ha Hamburgare och åka till ett köpcentrum på rasterna. Mötet avslutas pojkarna vinner efter att ha gapat oavbrutet i 25 minuter.Det kallas härskar tekniker och redan 8 åriga pojkar behärskar dem. Är det prickar som av en tillfällighet bara finns på en vit tapet?
 Sanningen är att när flickor faktiskt tillåts prata 40% av tiden så anses de ha tagit över fullständigt och så skriker man ja man ofta pappor till pojkar att Feminismen nu gått för långt. Oftast återgår då flickorna till att prata sina tre minuter pojkarna tar sina 22 och läraren sina 18 minuter. Kalla det behov av genuspedagogik jag kallar det behov av radikalfeminism.
Frukt kanske inte är så dyrt, fast för den som inte har så känns varje matsäck, varje frukt varje par stövlar och varje overall inte i plånboken för den i redan tom. Den kan inte kramas ur. Det känns i magen som ett sår varje gång. Med ny förslag om RUT-avdrag för läxläsning. Redan rika har sedan länge haft råd med vissa tjänster i hemmet. Vanliga arbetare har inte det och kommer heller inte ha råd med det även om beloppet halveras. Varför sanktionera RUT för de som redan har och har råd med läxhjälp ändå?
 De som inte har; barn till flyktingar vars föräldrar är analfabeter, barn till långtidssjuka , barn till föräldrar med psykisk ohälsa , barn till arbetslösa har sämre villkor .De villkoren behöver ändras. De behöver fler lärare i mindre grupper, extra hjälp med vissa uppgifter för hemma kan ingen hjälpa. Tysta flickor pojkar som väsnas men också en vetskap om att flickor växer upp , lär sig finnas genom att hjälpa andra. Tar arbeten som de alltid får sämre betalt för. Några läser på universitet men kvinnor representeras inte i bolagstyrelser , får inte chansen till jobb  som statsminister eller justitiekansler. Flickor vaknar inte bara upp en dag med dåligt självförtroende och sämre lön. Det är något som bryts ner av rådande strukturer. Jag avslutar med Susannas ord:
" Man kan återskapa tjänare efter tjänare. Direktör efter direktör. Det är bara det, att någon gång då och då dyker en Moa Martinsson eller Zlatan upp och berättar att hungern smakar likadant vilket årtal vi än lever i. Sussanna Alakoski

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar