tisdag 19 mars 2013

Att vara god och vilja gott

Så uttalar sig Billström om vilka som gömmer flyktingar han använder blond och blåögd och viljan att vara god. Jag är inte blond inte blåögd men har hjälpt ett antal inte för att vara god utan det ingår i min yrkeslegitimation att ge vård och behandling till den som behöver. Det ingår också att vara patientens advokat ett begrepp lite slarvigt och enkelt översatt från engelskan dock ett viktigt begrepp i omvårdnad som profession och som forskningsfält. Påståendet att vara god för att själv må bra är inte bara nedvärderande det är också okunnigt.
Tobias Billström, vad har du för självbild? Här beskriver han bland annat min så kallade självbild.
Tobias Billström har nu övertagit en retorik som kan beskrivas rasistisk. Där han spelar på artefakter , föreställningar om goda blonda och svartmuskiga landsmän som inte är tillförlitliga.
Tobias Billström vem skulle du kontakta efter en långväga resa ? En myndighet där du inte kan göra dig förstådd? Nej, precis som alla andra skulle du söka dig till någon som kan ditt språk och som du tror kan hjälpa dig i vardagen . Det är inte svårare än så.
En dag senare har moderata samlingspartiet ändå analyserat Billströms uttalande och de vill ursäkta honom. Det blonda blev lite väl mycket Jimmie Åkesson faktiskt mer magstarkt än något uttalande SD gjort offentligt. Ursäkten kommer med en pressekreterare även ministrar kan säga fel.
Ska vi glömma och gå vidare?
Fast hans analys av vår självbild och nästan raljerande beskrivning över de som vill göra gott. Den har han inte tagit tillbaka.
Nej, Billström du och jag delar inte många värderingar inte några faktiskt. Jag inte bara vill jag är skyldig att hjälpa om jag kan. Jag får inte göra urval utan den som behöver vård mest är den jag måste behandla och hjälpa först. Det ingår i mitt legitimationsansvar som jag delar med många. Jag hoppas att jag gör gott och jag har uppfostrat mina barn att göra gott och att det går i arv till kommande släkten. Ljushylta är inte mer goda än mörka det sitter inte där utan i värderingar. De värderingar jag har kallar inte jag särskilt svenska då dessa kan återfinnas i alla länder i alla samhällen. Viljan att vilja gott vår förmåga till empati är en mänsklig egenskap .
Möjligt att du saknar just det, ibland får jag för mig att det faktiskt är så. Märk väl när du talar om lagar och regler att vår demokrati byggdes upp av personer som bröt normen , ifrågasatte och ibland även bröt lagen. Kom ihåg att Martin Lutherkings ord att allt Hitler gjorde hur hemskt det än må vara gjordes helt lagligt och utfördes av helt laglydiga medborgare i dåtidens Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar