onsdag 20 november 2013

Lösningen är inte min tystnad!

Jag vill på nytt återge den berättelse som är min om det högerextrema våldet. Min historia är att jag under många år arbetat antirasistiskt och med flyktingpolitiskt frågor. Jag har arrangerat flera demonstrationer. Jag har hållit tal jag har engagerat mig i flyktingar.
Baksidan av detta är att jag fått djupt sexistiska samtal från svenska män som tydligen tyckte att jag skulle få höra ett och annat. Jag har fått brev anonyma nedstoppat i min brevlåda som varit sexistiska men ur en religiös diskurs. Hur jag skulle brinna i Gehenna för min politiska uppfattning i ett långt brev som meddelande på min blogg.
Jag har fått följande små meddelande helt öppet inför en antirasistisk demonstration. Du är enögd  nästa kommentar" Du är sexistisk jävla kommunistpack och manshatare".
Under dagen får jag en film från dessa som är ganska våldsam som handlar om vad jag har att vänta det är inte den enda . Fortsättningen som följer är att de aktivt uppmanar mig att se de olika filmerna. Ordet kommunistfitta är återkommande . Det här är personer som även uttalar ett ytterst aggressivt hat mot gruppen muslimer och på sina egna hemsidor beskriver hur de förbereder stenkastning mot "rödingar". I sin intervju med Gp så får de frågan om hur de ser på oss. Vi kommer inte vända andra sidan till säger de till journalisten som då förmedlar detta till mig. Journalisten säger då att det här är ett hot. Vi inom vänstern får frågan om vi kommer bemöta med våld. Det är en mot demonstration mot Swedish defense league där jag blir intervjuad. Nej, vi använder inte våld svarar jag. Varför är ni där då? Frågar hon
Det finns många anledningar men den viktigaste är att stå emot rasismen och att stå för alla människors lika och oantastliga värde.
Det som inte var bra var att hoten fortsatte och jag fick poliseskort till demonstrationen och blev rådd att inte tala. Jag har även senare fått helt välmenande råd från polisen om att ligga lågt. För att det inte ska upprepas. Det betyder att  välformulerade debattinlägg inte skickas att jag inte längre använder mitt twitter konto , att jag inte talar på manifestationer. Det betyder också att jag hela tiden kontrollerar min mejl och min brevlåda.Det betyder att jag har hemligt telefonnummer. Det betyder
att jag nojjigt  kollar vem jag har bakom mig ,så mycket att mina barn frågat. Min yttrandefrihet som

politiskt aktiv är ytterst inskränkt.
 Nej, jag tror inte att jag är särskilt rädd, jag är modig. Jag är inte känslig. Jag vet vad högerextrema kan göra .  Jag vill inte att det förminskas
Hur de kan stå och  passa utanför ett
möte. Hur de kan vara ett gäng och fullständigt sparka sönder en meningsmotståndare , hur bilars bromsar saboteras, hur lokaler bränns ner i vänster organisationer.  Jag har en god vän som berättar att han aldrig någonsin stänger dörren när han startar bilen då han tror han ska klara sig bättre om bilen är utsatt för ett attentat. De är allavänster och antirasister.
Jag tror dock inte att vägen är att möta dessa högerextrema med våld. Jag tror dock att en högre medvetenhet kring dethögerextrema våldet är ett måste. Det är inte mitt fel att jag blir hotad. Den som utöver det våldet är den som måste ta ansvar. Lösningen är inte att jag ska sluta blogga, skriva artiklar eller sluta twittra . Lösningen är inte min tystnad utan fokus på den som begår brottet. Lösningen idag är att pressen uppmärksammar varje tystad som en kioskvältare.
Jag har aldrig gjort något
samhällsomstörtande utan min politiska uppfattning är reformistisk snarare än revolutionär. Jag anser
att muslimer inte ska diskrimineras , inte heller romer eller någon annan grupp.. Kom i håg att 97 personer mist  livet i Norden på grund av högerextremt våld så min rädsla är befogad.
Men tydligen är ordningen att deras behov av sexism, förnedring och hot är grundlagsskyddad i lagen om åsiktsfrihet , yttrandefrihet och tryckfrihet. Den inskränker i förlängningen min yttrandefrihet som handlar om fördelning och allas lika värde. Det måste finnas en annan ordning som lyfter vår verklighet.
Min tystnad är ingen lösning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar