fredag 7 mars 2014

8e mars

Det är 8e mars i morgon Clarion Post Hotel firar detta med en session i kvinnoförakt genom att bjuda in till Strip Tease. 
De ser inga problem med detta inga alls mer än att de kan få problem med spriträttigheter.
Ursäkta men ser ni inga problem med förnedring?


De har uppenbarligen inte ens reflekterat över det faktum att flickors dåliga självbild inte är medfödd utan en produkt av ett samhälle som göder dålig självbild i syfte att tjäna pengar på den bilden och det självföraktet. Det som gör att vi inte kräver den lön vi är värda, platser i bolagsstyrelser där vi kvinnor oftare hamnar som ersättare och suppleanter. Det faktum att kvinnor endast äger en procent av jordens tillgångar och vilka samband de har medrådande patriakala system


Jag har skrivit så många gånger om 8e mars och feminism men fortfarande tjänar kvinnor sjuttio procent av mäns löner och kommer göra under lång tid framöver
Vi får detta faktum lagda på oss själva . Åter igen den där dåliga gnagande självkänslan som bekräftas i att kvinnor är dåliga på att löneförhandling.
Nästa fråga  varför tar kvinnor det huvudsakliga ansvaret för barnen? Svaret blir att kvinnor är lite dumma och gör det bara. Jag har många barn och erfarenhet i frågan  varje gång jag är på ett möte får jag ursäkta mig för att jag inte är hemma med barnen. Vad nu det har med sakfrågor på mötet att göra.
Min självbild blir knappast bättre av en föreställning om att kvinnor är till för familjen och sina barn och att det krävs en ursäkt från varje j avsteg från normen.
Det är dags för handling nu misstänker att jag ställde samma kravförra året   och året innan dess  problemet med att halva världen inte är vår inte ens mer än en procent och märkligt nog en debatt som anser att feminismen gått för långt .Det kom fram i Belinda Olssons Fittstim ett program som sändes för ett tag sedan.
Droppen blir när Clarion Post Hotel upplåter lokalerna för strip tease på internationella kvinnodagen och cyniskt odlar kvinnoförakt för det är vad de gör.
 Som flera skribenter idag skrivit det är nu tid för handling och förändring  8e mars är ingen dag för blommor och gratulationer utan en dag för kamp och solidaritet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar