tisdag 8 juli 2014

Betraktelser tre år efter Utöya

Rasismen har numera blivit en del av etablissemanget. De finns lite var stans och inte bara i Almedalen . Skillnaden är att i Almedalen blir det känt och tyvärr också något man accepterar.
Marwa har en blogg och med i SSU därför befinner hon sig i Almedalen detta året. När hon inte vill bli fotograferad av en rasist så säger polisen var någon annanstans av Svenskarnas parti blir hon hånad på plats. Kallad Neger jävel stick hem, det samma gäller Alexandra Pascalidou som får höra av samma parti att hon kan dra till Grekland om det är så jobbigt med rasismen.
På min gata i Utby svär en av mina grannar över mångkulturen en ytterst varm dag i juli. Tydligt så jag hör det 20 meter därifrån. Fast i Utby finns ingen mångkultur utan en enfald av kultur . De flesta som han anser vara mångkulturella har inte råd att flytta hit. Han hade varit på fotbollsplanen. Sista dagen på Partille Cup.
Han kanske ska ha lugnande piller inför Gothia cup?
Visst jag raljerar men en bitande gnagande oro där nazister och rasister får allt större plats och vi kan inte fullt ut hindra dem.
Mina barn tänker jag hur skyddar jag dem mot rasisterna. Eftersom rent rasistisk retorik normaliserats de finns i skolor och på arbetsplatser. De får mer medialt utrymme än något annat parti.
Det är bara tre år sedan Utöya, bara tre år sedan en tragedi som personer som var närvarande eller anhöriga aldrig kommer glömma.
Etablissemanget verkar ha glömt och om de inte har det så undrar jag hur de kan låta personer med samma åsikter som Breivik göra sig hörda i skolor på arbetsplatser i Almedalen?
Det daltas med rasister , vet inte varför kanske tror man att de ska omvändas om man daltar riktigt mycket med dem och låter dem sitta med i varje tv soffa. Ett avståndstagande är att inte dem låta sitta alls i paneler i debattprogram på skolor på arbetsplatsen .
Alla dessa tusen och tusen som vänder  rasisterna ryggen har visar vägen ! Även om media och etablissemanget inte gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar