måndag 18 augusti 2014

Vi kan åtminstone vara deras vittnen

Jag vet inte om det finns någon strimma etik moral eller ens kunskap om mänskliga rättigheter hos Migrationsverket . Ett tjugotal unga män palestinier hungerstrejkar på Järntorget de har alla fått avslag hos Migrationsverket. De är både från Gaza och Västbanken men av olika skäl släpps de inte in. Gaza är en krigszon och man kan nog säga att Västbanken är det också även om repressionen är av en mer kvävande karaktär. Gaza består av sönderbombade hus, sjukhus och skolor och vapenvila har existerat i högst någon timme.
Ändå har flera av dem fått beslut att frivilligt lämna Sverige inom en månad och åka till Gaza. Det torde inte undgått någon att det är krig som pågår med 1500 civila döda.
Att leva som statslös för det blir konsekvensen för Palestinier är att de faktiskt inte har något land att resa till gå gärna in och läs på länken nedan.

https://www.facebook.com/PalHungerstrejk/photos/pcb.527755787357477/527755040690885/?type=1


När jag berättar om mammor med små barn som tas i förvar så tror folk att jag överdriver liksom när jag berättar om spädbarn som får avslag och att ensamma skickas tillbaka till hemlandet. När jag berättar att kritiskt sjuka barn inte får ha sina föräldrar hos sig på intensiven då de sitter förvarstagna så tror ingen mig och Migrationsverket hävdar att missförstånd skett. Det är inga missförstånd utan det sker gång på gång och det är faktiskt människor som drabbas och de drabbas hårt. Migrationsverket som myndighet har ett ansvar att arbeta utifrån mänskliga rättigheter. Deras beslut skall vara baserade på konventionen mot tortyr och omänsklig behandling, . Konventionen om medborgerliga och demokratiska rättigheter. En konvention är en lag i juridisk mening där ett brott kan bestridas och där staten kan lagföras.
Socionomer och andra tjänstemän  brukar flumma runt och påstå att vissa saker inte kommunicerats ordentligt.
Frågan är hur information om skall kommuniceras bättre:  i Gaza finns det inte en enda familj som inte mist en anhörig under pågående markinvasion oftast flera. Palestinier som försökt att återvända har återsänts . Frågan är hur budskapet skall kommuniceras bättre efter 13 dagars hungerstrejk .
Jo, hade Migrationsverket som myndighet verkligen tagit ansvar för att följa de konventioner som Sverige som stat skrivit under men så är inte fallet. Inte en strimma etik , moral eller ens hopp om att det skulle existera hos Migrationsverket och det är inte enbart besöket hos de hungerstrejkande palestinierna idag inte ens mitt samtal och kontakt med SOS alarm angående en svårt sjuk hungers och vätske strejkande person som får mig att skriva  det jag skriver. Det är så många med flyktingstatus som ni förvägrat skydd. Ni har faktiskt blod på era händer. Det vore mesigt och oansvarigt att skriva något annat.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar